Uczniowie oceniani są zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 roku (Dz. U Nr 2007 Nr 83 poz. 562) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Ocenianiu podlegają:
osiągnięcia edukacyjne ucznia,
zachowanie ucznia.
Śródroczna klasyfikacja uczniów przeprowadzana jest w grudniu.
Każdy z nauczycieli opracowuje własny przedmiotowy regulamin oceniania.
Na początku roku szkolnego w kl. I gimnazjum
przeprowadza się testy diagnostyczne
z języka polskiego,
matematyki i języka angielskiego pozwalające określić poziom
wiadomości i umiejętności ucznia po szkole podstawowej, w celu
ustalenia braków uniemożliwiających naukę na właściwym
poziomie w gimnazjum. Rodzice informowani są o wynikach testów
i w przypadku stwierdzenia poważnych braków ustalana jest
forma pracy wyrównawczej z uczniem.
II. Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na
rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w
opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do
wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej,
określonej
w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole
programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
Oceny bieżące i klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wpisywane są w dzienniku lekcyjnym według następującej skali i zasad:
a) Skala:
Celujący 6
Bardzo dobry 5
Dobry 4
Dostateczny 3
Dopuszczający 2
Niedostateczny 1.
b) Zasady
Stopień celujący: otrzymuje uczeń, którego wiadomości i umiejętności znacznie przekraczają wymagania edukacyjne na danym etapie kształcenia, ponadto uczeń samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
Stopień bardzo dobry: otrzymuje uczeń, który posiadł zdolność myślenia analityczno-syntetycznego, a posiadane umiejętności pozwalają mu na swobodne rozwiązywanie problemów w twórczy sposób.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności w stopniu pozwalającym na sprawne posługiwanie się zdobytymi umiejętnościami w samodzielnym rozwiązywaniu problemów w typowych sytuacjach,
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który częściowo opanował wiadomości i umiejętności ujęte podstawą programową, nie rozumie związków zachodzących pomiędzy elementami zdobytych przez niego wiadomości, problemy o średnim stopniu trudności rozwiązuje z pomocą nauczyciela,
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma duże braki w wiadomościach, jego umiejętności wymagają ciągłej pomocy nauczyciela. Posiadane braki nie przekreślają możliwości zdobycia przez ucznia podstawowych wiadomości i umiejętności w dalszej nauce.
Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, którego posiadana wiedza i umiejętności uniemożliwiają dalsze samodzielne zdobywanie wiedzy.
Ocenianie uczniów powinno być systematyczne i wielostronne tj. obejmować różne formy. W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać następujące minimalne ilości ocen bieżących:
3 oceny bieżące, w przypadku przedmiotu, z którego
zajęcia odbywają się raz
w tygodniu,
4 oceny bieżące, w przypadku przedmiotu, z którego
zajęcia odbywają się dwa raz
w tygodniu,
więcej niż 4 oceny bieżące, w przypadku przedmiotu, z którego zajęcia odbywają się więcej niż dwa raz w tygodniu.
Bieżące oceny można opatrywać datą ich wystawienia..
Przy ocenie bieżącej jako informacji pomocniczej można używać znaków „+” i „–” wraz z ocenami (np. –3, + 4 itp.), inne zapisy regulują przedmiotowe systemy oceniania.
Rubryki dziennika powinny zawierać informację, za co wystawione zostały oceny (np. odpowiedź, sprawdzian, zadanie domowe itp.) zgodnie z przedmiotowym regulaminem oceniania.
Działania uczniów obejmujące treści i kompetencje z zakresu różnych przedmiotów mogą być oceniane przez nauczycieli wszystkich przedmiotów, których dotyczą, w sposób uzgodniony przez zainteresowanych nauczycieli.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w grupach innych niż
zespoły klasowe mogą prowadzić odrębną dokumentację z bieżącego
oceniania uczniów, która przechowywana jest
w
szkole wraz z dziennikami lekcyjnymi.
Prace kontrolne obejmujące większą partię materiału (więcej niż trzy tematy lekcyjne) muszą być zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Prac kontrolnych nie może być więcej niż jedna w ciągu dnia, oraz więcej niż trzy w tygodniu. Prace kontrolne nie są przeprowadzane w dniach bezpośrednio po imprezach ogólnoszkolnych odbywających się po lekcjach, jeśli przedmiot nauczany jest w wymiarze większym niż jedna godzina zajęć w tygodniu. Kartkówki obejmujące zakres materiału z nie więcej niż trzech ostatnich tematów lekcyjnych nie wymagają wcześniejszych zapowiedzi.
W przypadku co najmniej całodziennej nieobecności
ucznia w szkole, przyjmuje się,
że uczeń taki jest zwolniony z
obowiązku przygotowania się do zajęć odbywających się
w pierwszym
dniu jego obecności (dotyczy to przedmiotów, z których
lekcje odbywały się w dniach, gdy uczeń nie był obecny w szkole). Po
dłuższej nieobecności uczeń ma prawo do indywidualnego uzgodnienia z
nauczycielami sposobu nadrobienia zaległości
z zajęć, na których
był nieobecny.
Uczeń ma prawo do poprawy oceny z prac kontrolnych w
terminie do 2 tygodni od daty uzyskania informacji o jej otrzymaniu.
Nieobecność nauczyciela w szkole powoduje przedłużenie terminu
poprawy o czas tej nieobecności. Poprawa oceny nie oznacza
anulowania poprzedniej. Szczegółowe zasady poprawy określa
nauczyciel
w przedmiotowym regulaminie oceniania.
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki,
plastyki i muzyki należy
w szczególności brać pod uwagę
wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
z obowiązków
wynikających ze specyfiki tych zajęć.
III.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych
do indywidualnych potrzeb ucznia
Na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej lub
niepublicznej poradni specjalistycznej, nauczyciel jest zobowiązany
dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne
trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
Na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
IV. Zwolnienia uczniów z zajęć edukacyjnych
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania
fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie
opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych
zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony
w tej
opinii.
Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki, technologii informacyjnej lub drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
V. Zasady oceniania zachowania ucznia
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
Sposób oceniania zachowania uczniów określa Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania uchwalony przez Radę Pedagogiczną ze szczególnym uwzględnieniem:
§15 Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych,
Statutu Szkoły,
„Naszych podstawowych zasad” (Programu Wychowawczego Szkoły).
Oceny klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny
klasyfikacyjne
z zajęć edukacyjnych.
Informacje o zachowaniu uczniów gromadzone są przez wychowawców i przechowywane w sposób uniemożliwiający wgląd osobom postronnym.
VI. Informowanie o ocenianiu ucznia
Uczniowie i rodzice mają prawo do uzyskiwania informacji o ocenach i ich uzasadnienia zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 roku.
Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców lub prawnych opiekunów. Rodzice mogą uzyskać informacje w ustalony przez Radę Pedagogiczną dany dzień miesiąca oraz podczas spotkań rodziców z wychowawcą klasy na spotkaniach okresowych. Rodzice mają również prawo do uzyskiwania bieżących informacji i wglądu do pisemnych prac kontrolnych w innym terminie uzgodnionym z wychowawcą lub nauczycielem prowadzącym zajęcia.
Spotkania z rodzicami mające na celu przekazanie
informacji o ocenach uczniów organizowane są nie rzadziej niż
3 razy w roku: w październiku lub listopadzie, styczniu
i marcu
lub kwietniu.
VII. Oceny klasyfikacyjne
Ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych ustala
nauczyciel danego przedmiotu
w oparciu o uzyskane przez ucznia
oceny bieżące, ze szczególnym uwzględnieniem prac kontrolnych
oraz wyników badania osiągnięć edukacyjnych w zakresie
standardów określonych przez MEN.
Ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala wychowawca
zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Zachowania po
zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz
ocenianego ucznia (§11 pkt 9 Rozporządzenia MEN z dnia 30
kwietnia 2007 r.)
Oceny klasyfikacyjne ustalane są przez nauczycieli są ostateczne z zastrzeżeniem pkt. 38, 39, 40 WSO.
Nauczyciel zobowiązany jest do ustalenia i wpisania do dziennika długopisem ostatecznej oceny klasyfikacyjnej najpóźniej dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
Informacja o planowanej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub z zachowania powinna być podana uczniom nie później niż tydzień przed terminem klasyfikacji na zajęciach lekcyjnych i potwierdzona wpisem tematu do dziennika lekcyjnego. Uczniowie nieobecni na zajęciach, na których podano proponowane oceny klasyfikacyjne zobowiązani są do indywidualnego kontaktu z nauczycielem w celu uzyskania informacji o proponowanych ocenach klasyfikacyjnych.
Nie później niż miesiąc przed terminem
klasyfikacji rodzice lub prawni opiekunowie zostają powiadomieni
przez wychowawcę listem poleconym lub osobiście
(z potwierdzeniem
przyjęcia informacji podpisem w dzienniku lekcyjnym w rubryce
kontakty z rodzicami) o zamiarze wystawienia ocen niedostatecznych.
VIII. Warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywana ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edyukacyjnych oraz oceny rocznej zachowania
Uczeń, który kwestionuje propozycję oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych może
w terminie 2 dni
(licząc od dnia podania informacji o propozycji oceny
klasyfikacyjnej) złożyć do nauczyciela prowadzącego zajęcia pisemny,
umotywowany wniosek
o dodatkowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności
z zakresu objętego klasyfikacją. Zakres, formę i termin dodatkowego
sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia z danego przedmiotu ustala
nauczyciel tego przedmiotu. Ocena uzyskana w wyniku tego sprawdzenia
jest uwzględniana przy wystawieniu oceny klasyfikacyjnej.
Uczeń, który kwestionuje propozycję oceny
klasyfikacyjnej z zachowania może
w terminie 2 dni (licząc od
dnia podania informacji o propozycji oceny klasyfikacyjnej) złożyć
do wychowawcy pisemny, umotywowany wniosek podwyższenie
zaproponowanej oceny klasyfikacyjnej z zachowania. Wychowawca ustala
wówczas ponownie ocenę klasyfikacyjnej z zachowania
uwzględniając argumenty ucznia.
IX. Egzamin sprawdzający
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Dyrektor podejmuje wówczas działania zgodnie z przepisami §19 Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 roku.
X. Egzamin poprawkowy
W przypadku uzyskania przez ucznia podczas klasyfikacji końcoworocznej oceny niedostatecznej z jednego przedmiotu, ma on prawo zdawać egzamin poprawkowy na zasadach określonych w §21 Rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2007 roku, Rada Pedagogiczna może w wyjątkowych wypadkach wyrazić zgodę na zdawanie przez ucznia egzaminu poprawkowego z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których uzyskał on oceny niedostateczne podczas klasyfikacji końcoworocznej.
Wyniki egzaminu poprawkowego zatwierdza Rada Pedagogiczna.
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada
Pedagogiczna może jeden raz
w ciągu edukacji w gimnazjum promować
ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego
przedmiotu.
XI. Egzamin klasyfikacyjny
Dla uczniów, którzy zgodnie z §17 Rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2007 roku zdawać będą egzaminy klasyfikacyjne ze względu na liczbę opuszczonych lekcji uniemożliwiającą wystawienie oceny ustala się, że jeżeli nie występują przeszkody wynikające ze stanu zdrowia ucznia lub innych sytuacji losowych termin egzaminów nie powinien być późniejszy niż 2 tygodnie po klasyfikacji śródrocznej lub po zakończeniu zajęć w przypadku klasyfikacji końcoworocznej.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel uczący przedmiotu, z którego uczeń nie był klasyfikowany w obecności, wskazanego przez dyrektora, nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
Wyniki egzaminu klasyfikacyjnego zatwierdza Rada Pedagogiczna.
Uczeń nieklasyfikowany na koniec roku szkolnego nie otrzymuje świadectwa, które wystawione zostaje po zatwierdzeniu wyniku egzaminu przez Radę Pedagogiczną.
Uczeń, który w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego na koniec roku szkolnego uzyskał ocenę niedostateczną, nie uzyskuje promocji.
Nie przystąpienie do egzaminu klasyfikacyjnego w ustalonym terminie oznacza uzyskanie oceny niedostatecznej. Jeśli wystąpiła poważna przeszkoda uniemożliwiająca przystąpienie do tego egzaminu Rada Pedagogiczna może na wniosek rodziców ucznia ustalić dodatkowy termin egzaminu klasyfikacyjnego.
XI. Postanowienia końcowe
Wewnątrzszkolny System Oceniania wchodzi w życie z dniem 1 września 2008r.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA
I. INFORMACJE WSTĘPNE
Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania (zwany dalej w skrócie WSOZ) obowiązuje we wszystkich klasach i stanowi dla wychowawcy narzędzie pomocnicze przy bieżącym i końcowym ocenianiu zachowania uczniów.
Raz w miesiącu uczniowie samodzielnie oceniają własne zachowanie, uwzględniając podane kryteria, uzupełniając kartę samooceny.
Uwzględniając samoocenę uczniów, wpisy w zeszycie uwag, frekwencję i własną obserwację zachowania uczniów, wychowawca raz w miesiącu wystawia ocenę cząstkową i wpisuje do dziennika lekcyjnego w rubryce bieżącego oceniania zachowania.
Uzyskane w ten sposób oceny cząstkowe zachowania stanowią podstawę do wystawienia ocen śródrocznej i końcoworocznej, których propozycje są przedstawiane pozostałym nauczycielom.
Nauczyciele zamieszczają swoje propozycje oceny śródrocznej lub końcoworocznej w tabeli przygotowanej przez wychowawcę.
Na podstawie zebranych informacji, po uwzględnieniu postawy ucznia w całym ocenianym okresie, wychowawca wystawia ocenę śródroczną lub końcoworoczną.
Ocena z zachowania odnosi się do postawy ucznia w szkole i poza nią.
Istotnym kryterium jest frekwencja, którą kontroluje wychowawca. Usprawiedliwienia nieobecności dokonują rodzice poprzez wpis w zeszycie do korespondencji. Uczeń powinien przedstawić je wychowawcy w terminie do 7 dni licząc od ostatniego dnia nieobecności.
Uwagi pozytywne i negatywne są wpisywane przez nauczycieli do klasowego zeszytu uwag, dołączonego do dziennika lekcyjnego danej klasy.
W zeszycie uwag każdemu uczniowi przyporządkowana jest osobna kartka z tabelką według wzoru:
Data |
Adnotacja |
Podpis nauczyciela |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. GŁÓWNE KRYTERIA OCENY
Szanujemy imię Boże, nie uczestniczymy w tym, co je obraża
Uczeń:
zachowuje odpowiednią postawę podczas wspólnej modlitwy, uczestniczy w niej
okazuje radość i dumę z bycia chrześcijaninem
podejmuje stałe zaangażowanie w życie religijne parafii, szkoły, wspólnoty
szanuje przedmioty kultu, osoby duchowne
właściwie zachowuje się w kościele, podczas uroczystości religijnych, na cmentarzu
stara się poszerzać swą wiedzę religijną i kierować się nią w codziennym życiu
Mówimy prawdę
Uczeń:
dotrzymuje słowa, obietnic, terminów, umów,
ma odwagę wystąpić w obronie prawdy, nie ulega manipulacji,
umie przyznać się do błędu, ma odwagę ponieść konsekwencje swoich złych zachowań,
nie ściąga na klasówkach, nie odpisuje zadań, nie korzysta z podpowiedzi,
prezentuje jasną, czytelną postawę.
Dbamy o czystość obyczajów
Uczeń:
rozumie i akceptuje znaczenie czystości dla rozwoju i szczęścia człowieka,
ubiera się stosowanie do okoliczności, myśląc o czystości innych,
wykazuje kulturę osobistą i ma odwagę reagować na niewłaściwe zachowania innych,
potrafi dobrze się bawić, ma świadomość wartości powstrzymywania się od używek,
przejawia szacunek do własnego ciała, zachowuje godność osoby ludzkiej,
używa języka wolnego od wulgaryzmów i dwuznaczności.
Szanujemy innych
Uczeń:
odnosi się z szacunkiem do innych osób (starszych, gości, nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów) poprzez odpowiedni język, gesty i strój,
szanuje cudzą własność, pracę, poglądy,
potrafi okazać wdzięczność, umie przeprosić,
nie mówi źle o innych dla własnej satysfakcji, nie wywyższa się, potrafi zapanować nad swymi emocjami,
szanuje czas innych, nie spóźnia się, nie zakłóca zajęć,
potrafi zareagować na cudzą krzywdę.
Chcemy się rozwijać i pomagamy w tym innym
Uczeń:
rozwija swoje talenty, szuka ideałów, wzorców do naśladowania,
angażuje się w dodatkowe zadania i obowiązki,
aktywnie uczestniczy w zajęciach, podejmuje pracę w grupie, wspiera działania innych,
prezentuje postawę otwartą, koleżeńską,
rzetelnie pracuje, sumiennie wypełnia swoje obowiązki,
identyfikuje się ze szkołą, wspólnotą, do której należy, godnie reprezentuje je na zewnątrz,
jest wrażliwy na potrzeby innych, potrafi dyskretnie i z szacunkiem pomagać, nie oczekując wdzięczności.
Frekwencja
Jeśli uczeń:
nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień, usprawiedliwienia przynosi w regulaminowym terminie – 3 pkt.,
nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności, ma nie więcej niż 1 spóźnienie, zdarza mu się nie przynieść usprawiedliwienia w terminie – 2 pkt.,
ma nie więcej niż 3 spóźnienia lub jedną godzinę nieusprawiedliwioną – 1 pkt,
ma więcej niż 3 spóźnienia lub więcej niż 1 godzinę nieusprawiedliwioną – 0 pkt.,
III. SPOSÓB OCENIANIA
Raz w miesiącu uczniowie dokonują samooceny w zakresie ww. kryteriów przyznając sobie 0-3 pkt w każdym. Uwzględniając samoocenę uczniów, analizę dokumentacji dotyczącej zachowania i frekwencji uczniów (zeszyt uwag, dziennik lekcyjny i zajęć dodatkowych) oraz wyniki własnych obserwacji wychowania ocenia zachowanie ucznia w zakresie poszczególnych kryteriów przyznając 0-3 pkt. w każdym. Następnie po zsumowaniu wystawia odpowiadającą danej liczbie punktów ocenę cząstkową. Sposób przeliczenia punktów na oceny określa p. 3.
W celu motywowania uczniów do lepszego zachowania i wskazania sposobów jego poprawy wyniki oceniania omawiane są z uczniami, szczególnie w zakresie rozbieżności między samooceną uczniów a oceną wystawioną przez wychowawcę.
Punktacja na poszczególne oceny:
18- 17 pkt. wzorowe
16 – 13 pkt. bardzo dobre
12 – 10 pkt. dobre
9 – 7 pkt. poprawne
6 – 3 pkt. nieodpowiednie
2 – 0 pkt. naganne
IV. OCENIANIE KOŃCOWE:
Wystawiana przez wychowawcę ocena śródroczna lub końcoworoczna jest uzależniona od ocen cząstkowych i propozycji nauczycieli.
Ocena może być obniżona w stosunku do ocen cząstkowych jeśli uczeń w szczególnie drastyczny sposób naruszył obowiązujące w szkole zasady.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania wchodzi w życie z dniem 1 września 2009 roku.
Środa,
12 marca 2010.
Patryka, Gertrudy, Giny, Reginy, Reny, Jana
Niezadowolenie z siebie, to podstawa każdego prawdziwego talentu.